tel. 56 645 66 66
pn, śr, czw:  9.00 - 20.00
wt, pt: 10:00 - 18:00
wizyty umawiane telefonicznie!

UDAR CIEPLNY - JAK UCHRONIĆ ZWIERZĘ I CO ROBIĆ, GDY WYSTĄPI?

Okres wakacji to także okres podwyższonych temperatur i upałów. Są to warunki trudne do zniesienia dla człowieka, a tym bardziej psa. Jako właściciele należy zatem zadbać o to, by zapewnić zwierzętom komfortowe warunki i w porę wyłapać niepokojące sygnały świadczące o przegrzaniu lub udarze cieplnym psa.

Jak zadbać o psa w czasie upałów?

ochrona zwierząt

Przede wszystkim należy zapewnić psu stały dostęp do chłodnej wody. W razie możliwości zalecane jest wymienianie wody na świeżą co kilka godzin. Należy unikać spacerów, szczególnie tych długich w najgorętszych godzinach, tj. 10 – 16. Pies powinien mieć możliwość skrycia się w cieniu lub w chłodnym budynku. Jeśli mamy ogródek warto zapewnić zwierzęciu basen lub miskę z wodą, w której będzie mógł się ochłodzić, a mieszkając w bloku, można zainwestować w specjalne maty chłodzące, na których pies się położy. Bardzo ważne podczas upałów jest szczególne zadbanie o szczeniaki i starsze psy i najważniejsze, by pod żadnym pozorem nie zostawiać zwierząt samych w samochodzie.

Jakie objawy świadczą o udarze cieplnym i jak postępować?

Przegrzanie psa w pierwszych fazach objawia się nadmiernym ziajaniem, ślinieniem, płytkim oddechem, apatią. Aby zapobiec gorszym powikłaniom, należy jak najszybciej ochłodzić psa. W pierwszej kolejności należy przenieść lub przeprowadzić psa w zacienione miejsce i zapewnić mu dostęp do zimnej wody. Aby ochłodzić zwierzę, można stopniowo okładać je zimnymi, mokrymi ręcznikami, które należy regularnie zmieniać, gdy się ogrzeją. Ważne jest, by skontaktować się z lekarzem weterynarii i stale obserwować zachowanie i objawy pupila. Gdy one nie ustaną po ochłodzeniu psa, pogorszą się lub wystąpią kolejne, takie jak drgawki, czy utrata przytomności, należy niezwłocznie zawieźć go do najbliższej kliniki weterynaryjnej.

Bardzo ważne w upalne dni jest zapobieganie przegrzaniu psa, dbanie o jego komfort w tym czasie. Gdy wystąpią pierwsze objawy przegrzania, należy jak najszybciej zadbać o odpowiednie ochłodzenie zwierzęcia, aby nie doszło do udaru cieplnego. Gdy objawy nie znikną po schłodzeniu, staną się silne i zaobserwujemy, że zwierzę ma problemy z oddychaniem, należy jak najszybciej zabrać go do lekarza weterynarii, który udzieli mu fachowej pomocy.